Followers

Sunday, August 1, 2010

Makanan sihat untuk anak

Makanan sihat untuk anak

Anak saya kini berusia 1 tahun 6 bulan. Saiz badannya agak gempal. Penyusuan badan diberikan sehinggalah beliau berusia setahun. Selepas tidak lagi menyusu badan, anak saya jadi kuat makan. Dia makan hampir semua jenis makanan termasuklah makanan orang dewasa yang pedas.

Jawapan

Bukan semua makanan orang dewasa sesuai untuk anak kecil. Makanan orang dewasa biasanya mengandungi bahan perisa dan pewarna tambahan berlebihan yang tidak sesuai untuk anak kecil, malah kandungan zat pemakanan yang diperlukan juga berbeza.

Mempelbagaikan pengambilan makanan adalah digalakkan untuk memenuhi keperluan tubuh yang semakin meningkat. Namun dalam masa yang sama, langkah berhati-hati perlu bukan sahaja untuk mengelak kemungkinan alahan dan juga masalah yang berkaitan masalah penghadaman seperti kembung, cirit-birit, sembelit dan sebagainya. Walaupun anak anda makan apa sahaja, namun pilihlah makanan yang sesuai dengan peringkat tumbesaran di mana nutrien dengan kuantiti yang diperlukan juga berbeza.

Apa yang penting adalah nutrien yang diperlukan, bukan sekadar untuk tumbesaran fizikal tetapi juga perkembangan minda. Otak dan sel saraf mengandungi asid lemak tak tepu berantai panjang (LCPs) yang sangat tinggi, manakala Asid dokosaheksanoik (DHA) dan Asid arakidonik (AA) merupakan LCPs yang utama. DHA, komponen struktur utama tisu otak dan retina mata. Ia penting khususnya pada dua tahun pertama dan peringkat awal kanak-kanak apabila otak dan mata mengalami perkembangan yang pesat.

AA dan asid gama linolenik (GLA) daripada asid lemak Omega-6 tidak kurang pentingnya. AA hadir dalam membran sel tubuh yang diperlukan untuk penghantaran mesej di sepanjang saraf dan fungsi ingatan yang normal. AA juga penting dalam perkembangan penglihatan, keupayaan belajar dan koordinasi. DHA, AA dan GLA diperlukan untuk perkembangan otak dan dengan sebab inilah formulasi gabungan Omega-3 dan Omega-6 penting semasa tumbesaran.

No comments: