Followers

Friday, October 21, 2011

Didik Anak Istimewa Sesuaikan Diri Dalam Dunia Sosial

Didik Anak Istimewa Sesuaikan Diri Dalam Dunia Sosial

Ibu bapa yang mempunyai anak istimewa perlu menyesuaikan diri mereka menghadapi pelbagai masalah emosi dan psikologi. Ini adalah bahagian akhir dari tiga siri rencana mengenai isu yang dihadapi ibu bapa anak istimewa

Oleh Zulkiple Ibrahim

KUALA LUMPUR, 21 Okt (Bernama) -- Anak berkeperluan khas akan menempuh masalah dalam perkembangan psikososial mereka. Bergantung kepada jenis kecacatan, anak istimewa akan mengalami perkembangan emosi yang tidak seimbang.

Mendidik anak istimewa bertindak mengikut suasana dan situasi adalah perkara utama aspek keibubapaan.

Anne adalah ibu kepada Nishi, 4 tahun, yang dilahirkan sebagai autisme berkata bahawa masalah yang dihadapi ibu bapa anak istimewa pada setiap hari adalah jauh berbeza dari apa yang ditempuhi oleh ibu bapa yang mempunyai anak normal.

Masalah yang akan muncul adalah dari segi aspek perkembangan anak, perangai serta kelakuan, nutrisi dan pemakanan, pengambilan ubat, pendidikan dan intervensi awal selain dari hak undang-undang, kemudahan dan kaunseling.

Katanya kesihatan anak istimewa, kehidupan sosial dan masa depan bergantung kepada bagaimana ibu bapa mengendalikan masalah terbabit dan cara mereka menyesuaikan masalah itu dalam kehidupan sekeluarga.

"Adalah penting bagi ibu bapa yang mempunyai anak istimewa mengingati bahawa kehidupan anak mereka tidak boleh sekali-kali dianggap kurang berharga kerana semata-mata mereka mempunyai keperluan khas," kata ibu muda itu.



BELAJAR BENDA BARU

Menurut Anne, ibu bapa anak istimewa setiap masa cuba mempelajari benda-benda yang baru yang boleh dipraktikkan dalam strategi keibubapaan mereka.

"Ide sosial mempunyai banyak kapasiti. Ibu bapa dan anak mereka boleh melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti seperti perbualan, bermain, bercerita sebelum tidur, bersama membuat kerjarumah atau juga pergi membeli-belah bersama.

"Melalui aktiviti ini, anak istimewa akan belajar pengetahuan yang luas tentang dunia fizikal dan sosial dan bagaimana untuk berkomunikasi dan berinteraksi dengan orang lain," kata beliau.

Katanya, keluarga anak istimewa, seperti juga keluarga lain yang mempunyai anak normal, mahu menjalani kehidupan yang bermakna, mengembirakan serta penuh kejayaan. Semua ahli keluarga akan memberi sokongan moral serta ketenangan bagi memenuhi keperluan anak istimewa.

Ibu bapa juga melindungi anak mereka dan cuba membuatkan mereka berdikari dalam kehidupan sosial. Kejayaan program intervensi bergantung kepada usaha ibu bapa dan pandangan mereka sendiri terhadap kecacatan, pandangan masyarakat serta kelakuan dan persepsi masyarakat dan keluarga.

Kata Anne, saat-saat positif bagi anak istimewa ini adalah bila ibu bapa mereka berupaya membantu mereka hidup sebagai seorang insan yang sosial.



MENCONTOHI IBU BAPA



Anne, yang juga juru pulih pediatrik menjelaskan bahawa anak juga belajar kelakuan yang sepatutnya dalam sekitaran sosial dari ibu bapa mereka.

Katanya kelakuan itu dipelajari dari pemerhatian, mencontohi dan membentuk selain dari proses pengukuhan.

"Anak akan belajar dan mencontohi ibu bapa," jelas beliau sambil menambah ibu bapa anak istimewa terpaksa melalui beberapa peringkat perubahan emosi.

"Ramai dalam kalangan mereka mempunyai keresahan terhadap kecacatan anak serta risau akan masa depan anak itu. Anak istimewa mempunyai risiko dua kali ganda mengalami masalah kesihatan mental dibandingkan dengan anak normal.

"Risikonya adalah tiga kali ganda jika anak itu mengalami kecacatan yang lain," katanya.

"Bagi semua anak istimewa, mereka akan mengalami belenggu dan masalah dalam persekolahan, pergerakan serta komunikasi. Ini adalah masalah utama dalam kehidupan harian mereka dan akan memberi had terhadap aktiviti," tambah beliau.

Menurut Anne, anak itu perlu merasai dirinya menerokai kehidupan dengan sokongan ibu bapa serta program penyesuaian.

Katanya ibu bapa harus mendidik anak mereka bagi menyesuaikan diri dalam dunia sosial.

"Peraturan sosial termasuk berkelakuan mesra, memandang kepada orang bila bercakap dengan mereka atau ketika mendengar pertuturan mereka selain daripada memberi reaksi bagi menunjukkan anda mendengar apa yang dipertuturkan.

"Ini boleh diterjemahkan sebagai mempunyai keupayaan sosial dan menjadi tugas ibu bapa membantu kehidupan sosial anak istimewa," katanya.

-- BERNAMA

No comments: